Kuinka paljon teille tulee ohareita?
Joo, ymmärrän että se vaihtelee.
Mutta...musta tuntuu että ohareita tulee nykyisin todella paljon harvemmin kuin mun urani alussa (eli lähes 10 vee sitten).
Toki asiaan mulla vaikuttaa se, että noin 50% ajoista menee vakkareille (joo, vaihtelee) & karsin todella rajulla kädellä intuitiolla yhteydenotoista ne joille edes tarjoan aikaa. Kokemus auttaa tässä paljon. Tai sit mä oon jo onnistu blokkaan lähes kaikki Suomen oharoijat 10 vee aikana.
Lopputuloksena kuitenkin mulle ohareita osuu kohdalle...sanoisin kahden käden sormilla laskettava määrä per vuosi, ja joskus riittää yhden käden sormetkin. Ja joskus ei tuu vuoteen yhtään oharia. Joo, siis todella harvoin kuitenkin.
Mutta ennakkomaksuista (ja käyttämättömien aikojen maksamisesta), ihan yleistä se ainakin pk-seudulla on, että jos jonnekin varattuun aikaan et peruuta vähintään 24h ennen, niin maksamaan joudut varatun ajan. Oli syy ihan mikä tahansa. Joten ihan sama oikeus on mun mielestä ravintoloilla sekä hutsuilla.
Hyvä vaan että noin toimitaan, vapautuupa paremmin ajat aikaisemmin kun jengi ei oharoi vaan peruuttaa ajoissa/jättää hupivarailematta, ja itsekin pääsee silloin palveluihin helpommin.
Lisäksi, kaikki työhön liittyvä vaiva & ajanhukka & stigma yms., on kai kaikilla leivottuna sisälle hintoihin? Ainakin mä olen ajatellut näin olevan vähän kaikilla aloilla. Joten oharit eivät ole merkityksetön asia kunnon turskienkaan kannalta, niihin ei todellakaan kannata suhtautua niin, että koska palvelut maksavat sen ja sen, niin oharit olisi kärsittävissä. Hinnat ovat mitä ne ovat monista syistä, ja oharit yksi niistä. Mullahan on nykyisin jo jopa kohtuu edulliset hinnat (=ne on pysyneet samana useamman vuoden, vaikka hintataso lienee yleisesti noussut), mutta yksi syy miksi en ole hintoja nostanut, on se että mulla tää homma hoituu vuosien kokemuksella tosi iisisti nykyisin. Jos häiriötekijöitä tulisi lisää, niin hinnat varmasti nousisivat.
Hutsuilla kun ei tuota jälkilaskutuksen mahdollisuutta ole, niin ennakkomaksu on ihan hyvä tapa. Mutta, silloin toki pitää olla hieman jo ns. nimeä alalla. Kellekään tuntemattomalle suuruudelle en suosittele kenenkään maksavan ennakkoon. Ja joo, tää on ikävää sanoa näin, koska nimenomaan alalla uudet todennäköisesti noita ohareita joutuu kokemaan enemmän.
Tähänhän ois nyt sit paikallaan (Suomessa laiton) puolueeton ennakkomaksujen välityspalvelu. Turska maksaa sinne holdiin ennakon, ja kun seisotaan eteisessä niin molemmat kuittaa kännyllä & maksu vapautuu (täytyisi toimia reaaliaikaisesti), ja eiku loput rahat kouraan ja peuhaamaan. Jos pelkkä turskan kuittaus tulee/kumpikaan ei kuittaa, niin rahat siirtyy mimmille.