Kuules Venla. Oot vissiin jonkinsortin luonnontieteilijä ainakin wörkin aikaisen mainostuksesi perusteella. Itse opin samoihin aikoihin sattuneista syistä muutamia juttuja metsätaloudesta.
Motti on kuutiometri, noin suunnilleen. On olemassa kiintomotteja tai kiintokuutiometrejä (virallinen tilavuusmitta puulle, minkä mukaan hinta määräytyy), pinomotteja ja heittomotteja. Viimeisimmät on niitä, joilla myydään polttopuuta kuluttajalle, esim. 80 €/m3 tarkoittaen heittomottia, siis kasaan sikinsokin nakeltuja kalikoita. Pinomotin kokoisessa kasassa on helvetisti ilmaa verrattuna kiintomottiin. Kiintokuutiosta tai kiintomotista maksetaan hakkuun yhteydessä metsänomistajalle jotain 10-60 €/m3 riippuen siitä onko puu halpaa energiapuuta tai kunnon sahatavaraa.
12,90€ 40 litrasta puuta on kyl syvää kusetusta, vrt. kumitettu suikkari 200€/15 min. Mut kuluttajahan maksaa, jossei paremmasta tiedä ja pakko on
Mut joo, joku osa puunmyyntituloista on mänt ns. huoran persiiseen
En mä onnistu vieläkään näkemään huonoa diiliä. Noita myydään 8-13e/40 l.
Edullisemmat tarjoukset nyt ei olleet suoraan matkan varrella, joten sitten pitäisi laskea bensan hinta päälle (10l/100km) lisäkoukkauksesta & mun kuluttama lisäaika (mun aika on 250e/1h). Sen 8e/40 l metsästämisen hinnaksi olisi nopsaan tullut muutama sata euroa.
Anyways, hyvää kuivaa koivua kunnon kaarnalla tiiviisti pakattuna.
Kämppä ja sauna lämmitetty tältä illalta (ja yöltä) & makkarat paistettu.
Yli puolet vielä jäljellä halkoja.
Huoran perse on maksanut osan puunmyyntituloista.
Kuhmo taas on mulle täysi arvoitus edelleen.
Olen kans myynyt klapeja perintömetsästäni aina silloin tällöin. Hinta on noussut 45e/pinokuutiosta 60e/ pinomottiin.
Kun sitten on ollut sopivasti pimeätä käteistä, niin arvatkaas mihinkä palveluihin ne rahat on mennyt
Jos naiset taas ostaa niillä rahoilla klapeja, niin onko tää nyt jotain kiertotaloutta?
Ei ole kyllä tullut mieleen roudata niitä puita suoraan PT:eille Tampereen keskustaan
Täällä forkallahan on se vaihdantatalousketjukin. Voishan sitä kokeilla suoraa vaihtokauppaakin, elikkäs klapeilla pillua. Jos vaihtokurssi olis vaikka 10€ / 40 litraa, homma alkais jo kannattaakin
60€ / motti - hinnalla pitäis puolesta tunnista palveluita kuskata jo kokonainen peräkärryllinen klapeja. Ei sekään kyllä mahdoton vaihtokurssi ole, jos sattuis vaikka hyvän klapikoneen omistamaan tai jostain vuokraamaan
Mutta jos presidenttiehdokas on toiminut valtiovarainministerinä, voisi oikeasti olettaa parempaa käsitystä puun hinnasta kuin tuo Stubbin hatustaan vetämä 22€ / 5 mottia. Metsätalous ja etenkin puunjalostusteollisuustuotteiden kauppa muodostaa kuitenkin merkittävän osan Suomen BKT:sta. Samaan aikaan julkisuudessa puhutaan hakkuiden rajoittamisesta ja hiilinielujen kasvattamisesta ilmastosyistä ja näissä jutuissa on kyse miljoonista kuutiometreistä puuta vuodessa. Samaan aikaan niissä on kyse sadoista miljoonista euroista liikevaihtona teollisuudelle ja myös metsänomistajille. Ja edelleen, noissa asioissa on kyse myös tuhansista työpaikoista.
Presidentin toimenkuvaan nuo jutut eivät toki suoraan kuulu ja parempi vaan, kun presidenttikin pysyy lestissään ulkopolitiikan puolella. Tosin onhan Niinistökin kommentoinut Suomen surkeaa taloustilannetta ja ihan aiheellisesti.