Minusta tämä oli hyvä kirjoitus aiheesta: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011155355.html
Uutiset:
^Mä näen asian just toisinpäin. Kirjailija ihmettelee, kuten minäkin, miksi Suzanne Innes-Stubb ei pidä itseään feministinä, vaikka hän on sellainen. Jos kannattaa feministisiä arvoja, kuten Suzanne Innes-Stubb, niin kyllä silloin on feministi, vaikka tästä terrmistä ei tykkäisikään. Feminismi-termillä on niin negatiivinen leima, että monet eivät halua identifioitua feministiksi, vaikka sinänsä kannattavatkin feministisiä arvoja. Tätä negatiivista leimaa kuvaa hyvin tuo Annin mainitsema "Suuri Ideologia". Mikä hemmetin "Suuri Ideologia"? Ei kai feminismi väitä olevansa mikään suuri ideologia. Kyse on jumalauta vain tasa-arvon kannattamisesta.
riippumatta siitä mitä ideologiaa katsoo noudattavansa, tai mitä pitää arvoinaan, ihan jokaiselle tekisi välillä hyvää kyseenalaistaa sitä, miten asiat on, ja kysyä itseltään, miksi ajattelee asioista kuten niistä ajattelee. on ihan tosi ookoo välillä pohtia onkohan sittenkin väärässä ja koittaa syvällisesti ymmärtää miksi joku muu ajattelee kuten se ajattelee, sen sijaan että kuittaa muiden ajatukset vaan suorilta ihan naurettavaksi ja vääräksi. mulle on antanut tosi paljon ajateltavaa se, kun oon lukenut esimerkiksi abolitionistien, marxilaisten ja toisen aallon feministien kielteisistä näkemyksistä koskien seksityötä. samalla tavalla oon kokenut myös vahvasti antifeminististen miesten ajatukset koskien sukupuolia, parisuhteita ja tasa-arvoa, tai oikeistolaisten ja konservatiivien näkemykset taloudesta.Keitä ovat "antifeministiset miehet"?
maailmasta saa ylipäätään paljon enemmän irti kun yrittää ymmärtää miksi ihmiset ajattelee kuin ne ajattelee. ilman tätä näkökulmaa en varmaan sietäis olla tälläkään foorumilla. rohkenen suositella samaa saittilaisillekin feminismin suhteen, vaikka ei juuri mistään samaa mieltä olisikaan
Tähän kiteytyy feminismin syvin olemus: Järkeviä ovat vain samaa mieltä olevat. Kaikki erimieltä olevat ei-järkeviä. Mahtava ideologia.^Mä näen asian just toisinpäin. Kirjailija ihmettelee, kuten minäkin, miksi Suzanne Innes-Stubb ei pidä itseään feministinä, vaikka hän on sellainen. Jos kannattaa feministisiä arvoja, kuten Suzanne Innes-Stubb, niin kyllä silloin on feministi, vaikka tästä terrmistä ei tykkäisikään. Feminismi-termillä on niin negatiivinen leima, että monet eivät halua identifioitua feministiksi, vaikka sinänsä kannattavatkin feministisiä arvoja. Tätä negatiivista leimaa kuvaa hyvin tuo Annin mainitsema "Suuri Ideologia". Mikä hemmetin "Suuri Ideologia"? Ei kai feminismi väitä olevansa mikään suuri ideologia. Kyse on jumalauta vain tasa-arvon kannattamisesta.
olikohan tää ainoa järkevä vastaus aloitukseen tässä ketjussa? ehkä.
Yle julkaisi kuukausi sitten ihan mielenkiintoisen esityksen siitä millaisiin keskiansioihin miehet ja naiset yltävät samalla tutkinnolla https://yle.fi/a/74-20110973
Noin yleisesti olen vahvasti sitä mieltä että olemme kaikki ensisijaisesti ihmisiä. Myös naiset ja jopa feministit. Hurja väite eikö vain. Mutta se mitä tällä haluan sanoa on, että kannattaa odottaa ihmisten käyttäytyvän niin kuin ihmiset käyttäytyvät. Kukaan ei ole ideologiansa virheetön ilmentymä, vaikka se ideologia olisi tasa-arvo. Tästähän oli joku hassu lastenkirja jossa oli eläimiä, en nyt muista nimeä…
Pienenä kevennyksenä, oletko muuten Samuel tutustunut sovinismi-sanan alkuperään? Merkitys ei ole ihan se mikä vaikkapa tämän keskustelun kontekstissa ensimmäisenä tulee mieleen
Nähdään siis että yksilöllä on enemmän "valtaa" kun sijoittuu sisäkehälle.. mutta missä? Ei minulla "sisäkehäläisenä" ole demokratiassa yhtään enempää "valtaa" kuin muilla. Vain yksi ääni on vaaleissa jokaisella. Joten jos joku osaa selittää mitä tässä haetaan niin olkaa hyvä!Tämä on woke-liikkeiden perusprinsiippi. Jos ja kun sinä sekä viiteryhmäsi edustajat kehän sisäkehällä työllistytte paremmin ja sijoitutte työelämässä useammin korkeisiin asemiin, syynä on sortorakenne ja yhteiskunnallinen epäkohta eikä esimerkiksi se että olette opiskelleet, tehneet töitä ja yrittäneet enemmän ja paremmin kuin ulkokehillä olevat ihmisryhmät.
Jos ja kun sinä sekä viiteryhmäsi edustajat kehän sisäkehällä työllistytte paremmin ja sijoitutte työelämässä useammin korkeisiin asemiin, syynä on sortorakenne ja yhteiskunnallinen epäkohta eikä esimerkiksi se että olette opiskelleet, tehneet töitä ja yrittäneet enemmän ja paremmin kuin ulkokehillä olevat ihmisryhmät.
Jos ilmoitat olevasi "värisokea" ja kohtelevasi kaikkia ihmisiä samanarvoisesti riippumatta heidän ihonsa väristä tms jne, kriittisen rotuteorian mukaan olet rasisti koska et tunnista ja allekirjoita kuvattuja sortorakenteita.
Mistään ei koskaan tarvitsi kantaa vastuuta
Mun äiti ei ollut feministi.Mistään ei koskaan tarvitsi kantaa vastuutaÄitien kanssa ei välttämättä olla koskaan keskusteltu feminismistä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö oma äitikin olisi feministi.
Aika usein vaikuttaa siltä, että unohdetaan ne muut tutut naiset ja ehkä mielletään feminismi tietyn ikäisten ja tietynlaisen habituksen omaavien aatteeksi.Mulla ei ole mitään naisia vastaan, mutta feministejä vastaan kylläkin. Ihan sukupuolesta riippumatta. Välillä tuntuu että ne tiukkapipoisimmat feministit on miehiä, jotka loukkaantuu ja uhriutuu naisten puolesta milloin mistäkin.