Oikeusvaltioden periaatteisiin kuuluu että ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan.
Niin? Eihän kukaan ole tuota periaatetta muuttamassa.
Pelottaako sinua nyt se, että tämän lakimuutoksen toteutuessa kuka tahansa ihminen voisi ruveta syyttämään sinua raiskauksesta ihan vain, koska vihaa sinua, ja jokaisen syytteen jälkeen poliisit tulisivat noutamaan sinua että "no niin Kesava, meille kerrottiin että sinä olet raiskaaja, joten nyt mennään vankilaan, toivottavasti sinulla on rahaa uhrin vahingonkorvauksiin".
Ensinnäkin aiheeton rikoksesta syyttäminen on laitonta ja niin tulee olemaankin. Toisekseen jos sinulla on paljon sellaisia vihollisia, jotka haluaisivat mielellään nähdä sinut istumassa vankilassa väärin perustein raiskauksesta syytettynä, niin sinun kannattaisi ehkä vähän korjata omaa käytöstäsi riippumatta siitä, oletko rikollinen vai et.
Minä kannatan lakimuutosta sellaiseen tilanteeseen, jossa seksi on tapahtunut ja poliisi kuulee molempia osapuolia.
Toinen sanoo "
minä aivan kauhistuin kun hän alkoi riisua ja kosketella minua, minä olin halunnut vain halailla. Joka kerta kun hän työnsi kättään housuihini, niin vedin hänen kätensä omalla kädelläni pois sieltä. Hän kuitenkin jatkoi kätensä työntämistä sinne vastusteluistani huolimatta, enkä tiennyt, mitä tehdä. Olin luottanut häneen, mutta kun hän rupesikin yllättäen tekemään minulle jotain noin vastenmielistä ja inhottavaa, niin jäädyin aivan paikoilleni oman ruumiini sisään enkä pystynyt tekemään muuta kuin antaa sen tapahtua. Se oli hirveän kivuliasta, eikä hän edes käyttänyt kondomia. Kun yritin ennen sitä pahinta osuutta ostaa itselleni vähän lisäaikaa vetoamalla suojan käyttöön, niin hän sanoi, ettei hänellä edes ollut sellaista mukana."
Toinen sanoo "
meillä oli tosi hyvä ilta yhdessä, ja kyllä siinä molemmat selvästi nautti. Kyllä sen vain tuntee, kun nautinto on molemminpuolista. Vähän se siinä aluksi yritti leikisti estää minua koskettelemasta alapäätään, mutta se oli ihan yhteisymmärryksessä tapahtuva seksileikki! Eihän se olisi kutsunut minua kotiinsa, jos ei olisi halunnut panna minua. Ja kyllähän meillä molemmilla siinä hetken huumassa unohtui suojan käyttö, mutta ei se haittaa, kun eihän minulla mitään tauteja ole."
Jos toinen ei todella ole kieltäytynyt muuten kuin vähän kädellä estelemällä ja vähän jotain turvaseksistä sopertamalla, niin nykyisellä mallilla sen merkitys kieltäytymisenä on helppo sivuuttaa paperilla, vaikka itse tilanteessa kenen tahansa järkevän ihmisen kuuluisi ymmärtää, että ihmistä ei kosketa sieltä mistä hän fyysisesti estää joutumasta kosketetuksi, ja ihmistä ei panna jos tämä ilmaisee olevansa aiheen suhteen epävarma. Jos uhri on selvin päin, hän ei ole esittänyt vahvaa fyysistä ja/tai verbaalista vastustelua eikä hän ole huutanut apua, niin hänen on vaikea todistaa seksin olleen hänelle alusta lähtien vastentahtoista, vaikka tosiasiassa monet raiskaukset tapahtuvat juuri näin. Jos taas uusi malli olisi sellainen, että poliisi yrittäisi selkeän kieltäytymisen lisäksi etsiä viitteitä myös uhrin suostumuksen puutteesta, niin useammat uhrit saisivat apua ja oikeutta. Ja kun puhun "uhrista", niin saatan tarkoittaa teidän lastanne, puolisoanne, sisarustanne tai ystäväänne.
Mitä jos omat lapsenne eivät kehtaisi kertoa edes teille joutuneensa harrastamaan seksiä vastoin tahtoaan, koska häpeävät sitä, miten antoivat sen vain tapahtua, eivätkä pystyneet siinä tilanteessa taistelemaan raiskaajaansa vastaan?