Mutta ne Hohdon loppukuvat minua vieläkin hämmästyttävät. On hämmästyttänyt jo 40 vuotta. Se aivan viimeinen kuvahan on sen hotellin itsenäisyyspäivän tanssiaisista vuodelta 1921. Ja siinä lopussahan sitä kuvaa zoomataan yhä suuremmaksi. Ja kuinka ollakaan Jack Nicholsonhan siellä seistä töröttää kuvan etualalla muun henkilökunnan ja juhlaväen kanssa. En kyllä pysty ymmärtämään että mitä se tarkoittaa. Antaako Kubrick jonkun vihjeen elokuvan ymmärtämiseen, vai kusettaako vaan katsojaa? Olen tullut siihen lopputulokseen, että Kubrick vaan kusettaa meikäläistä. Se loppu on vaan pelkkää hämäystä. Ei tarkoita yhtään mitään. Sekoittaa vaan kaikki ne, jotka sitä elokuvaa yrittävät järkevästi tulkita
En eilen elokuvaa katsonut kun oli ns. parempaa tekemistä . Mutta olen sen nähnyt monta kertaa aiemmin ja jo ensimmäisellä kerralla tulkitsin sen että Jack on päässyt piireihin eli hotelli on lisännyt Jackin arvovaltaiseen murhaajien joukkoonsa.
Sinänsä ihmeellistä että Stephen King vihasi ja varmaan vihaa edelleenkin tuota mestarillista sovitustaan kirjastaan. Tiedä sitten miksi näin, koska tuon lisäksi ainoastaan Shawshak redemption on taipunut hyväksi elokuvaksi. Misery ja nyt katsomani Carrie ovat kohtuullisia ja loput suorastaan rainoja.