« Vastaus #63 : Kesäkuu 02, 2021, 12:43:10 »
Toki niin. Vahinko ei tule kello kaulassa. Olen siinä uskossa, että vastuullinen turska käy itsekin useammin testeissä kuin ihan tavallinen kolli.
Viime viikolla viimeksi kävin ja olen edelleen ilman sukupuolitauteja, eikä itse asiassa koskaan ole ollut positiivista tulosta, vaikka eräänkin pillun olen nuolla lipsauttanut.
Muutamia sonneja tässä olen seurannut, jotka kaataa viikonlopun aikana muutamia naaraita niin en tiedä heidän koskaan käyneen testeissä. Olen jopa joskus kysynyt.
Otatko siis testit aina erikseen myös nielusta? Ne nielutartunnathan ei noissa tavallisissa virtsanäytteissä näy. HPV:tä ja herpestä ei edes testata, eli vaikka tulokset olis kaikki negatiivisia niin saattaa olla noiden kantaja. Lisäksi on muitakin sukupuolitauteja, joita yleensä ei testata. Eli negatiiviset testit ei vielä tarkoita, että ei kanna mitään sukupuoliteitse tarttuvia tauteja.
Itsehän en siis oikeastaan niinkään pelkää testeissä näkyviä tauteja. Suuseksissä suurin riski on tuo herpes, jota ei tietääkseni missään lähtökohtaisesti testata. Ja jos testattaisiin, niin ei pystyisi testin perusteella sanomaan, mihin se on pesiytynyt (ylä- vai alapäähän).
On kuitenkin arvioitu, että suomalaisista noin 80 % kantaa HSV-1:tä ja 20 % HSV-2:ta. Ne voi joskus tarttua oireettomanakin.
HPV:tä kantaa tietääkseni arviolta myös ainakin 80 % suomalaisista. Ne ovat monesti oireettomia, joistain tulee syyliä. Ovat yleinen syöpien aiheuttaja myöhemmin, esim. taitaa olla ylivoimaisesti yleisimpiä suu/kielisyöpien aiheuttajia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2021, 12:53:48 kirjoittanut Lasihelmi »