Hyvät löylyt tässä ketjussa.
Vaalikiima.
Tämän myöntäminen on varmaan liikaa pyydetty, mutta kyllä mä näkisin että Suomessa aika monet poliittiset liikkeet ja toimijat on hyötyneet Venäjästä taloudellisesti. Ben Zyskowicz, jonka kanssa en ole poliittisesti samalla linjalla, nauttii kyllä omaa kunnioitustani siitä, miten hän on bustannut 70-luvun vähemmistökommunisteja ja tuonut esiin miten näiden maine on kulttuurialoilla etenkin jäänyt perkaamatta. Esim. Matti Rossin vastenmielinen vasikointi unkarilaisesta kirjailija Kissistä 1974. Zyskowicz muisti tämän kun Rossi sai valtion taiteilijapalkinnon 2007 ja teki asiallisen vastalauseen.
Nukypuolueista luulen että enemmän Kremlin talking pointseja toistaa PS:n äärilaita, mutta ehkä myös korpikommareiden porukassa tätä on. SDP on kompromissihaluinen puolue, joka varmasti on hyötynyt venäjäsuhteistaan. Putinisteja sillä suunnalla tuskin on.
Suurin osa suomalaisista poliitikoista on aina suhtautunut Venäjään pragmaattisesti. Maan sisäpoliittinen ja ihmisoikeustilanne on ollut paska nyt jo pitkiä vuosikymmeniä, ennen täyden repressiopolitiikan alkamista pari vuotta sitten. Joten likapyykkiä on kaikissa vallalla olleissa puolueissa. Sama poispäinkatsominen jatkuu nyt esim. Kiinan kanssa. Kauppa edellä mennään. Tässä kaikki puolueet on mun nähdäkseni käytännössä aika samoilla linjoilla.