Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vs: Politiikka  (Luettu 1718365 kertaa)

Poissa PaksUkko

• Hero Member
  • Galleria (2)
  • **** Nauttii muiden arvostusta
Vs: Vs: Politiikka
« Vastaus #1940 : Maaliskuu 19, 2020, 10:00:02 »
Perheet säästäkööt rahat lasten koulutukseen, köyhien ei tarvitse opiskella, sillä he ovat ihan hyvää uutta höynäytettävää työvoimaa liukuhihnalle.
Häh? Meinaatko että esim. kaupan kassoilla työskentelevät ovat "höynäytettyjä"? Kaikki liukuhihnatyöt pitäisi poistaa, vai? Miten hyvin yhteiskunta mielestäsi pyörisi jos näin tapahtuisi? Kaikki eivät edes halua opiskella peruskoulun jälkeen, eikö kuitenkin olisi hyvä, että heilläkin olisi mahdollisuus työhön, vaikka sitten niihin "liukuhihnatöihin"?

Yleisesti ottaen likuhihnatyöt on rajusti vähenemässä teknologisen kehityksen myötä (automaatio ja robotisaatio) ympäri maailmaa. Ainakin kehittyneissä, kapitalismiin perustuvissa yhteiskunnissa. Kommunistimaissa voi olla vähän heikompaa...

Luksushupakot olkoot rikkaiden ilo, köyhien ai tarvitse naida (mitä nyt puolisonsa kanssa tuottaakseen liukuhihnalle uusia orjia).
Ei taida Suomessakaan toteutua että köyhällä (tai edes pienituloisella) olisi varaa luksushupakkoon. Mutta varmasti poliitikkona sitten ajat vaikka sellaista lakia joka velvoittaa luksushupakoita palvelemaan myös köyhiä vaikka ilmaiseksi...

Voi piru, että tämä keskustelu on vaikeaa, kun luetun ymmärtäminen ja sarkasmin oivaltaminenon jäänyt ihan keasnnolle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 11:25:39 kirjoittanut Shark »

Poissa Waterman2

• Hero Member
  • *** Näyttää hyvää esimerkkiä
« Vastaus #1941 : Maaliskuu 19, 2020, 10:20:21 »
Eristettynä on hyvä purkaa välillä paineita (nyt ihan kahdella kädellä ja kahdella sormella).

Edellä tuli jo kerrottua näkemyksiäni joidenkin idiottien ihanneyhteiskunnasta, kirjataan nyt pari ajatusta myös heidän näkemyksistään naisen paikasta tässä yhteiskunnassa.

Osalle tänne kirjoittavia miehiä nainen on vain palvelija, joka hankitaan taloudellisilla panoksilla omien tarpeiden tyydyttämiseksi. Olivat nuo tarpeet sitten lämmin ruoka, puhtaat vaatteet tai siisti koti. Tai yksipuolinen tyydytys. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

En nyt puutu siihen tärkeään asiaan, että onko miehen tehtävä vain heittää siemenesä oman tyydytyksen myötä vai yrittää tuottaa tyydytystä myös muille. Mutta tämä tästä sivujuonesta.

Olennainen kysymys on meidän miesten suhtautuminen naisten vahvistuneeseen asemaan yhteisessä päätöksenteossa.

Euroopan keskuspankin johtaja on nainen, Euroopan komission johtaja on nainen, Suomen hallituksen pääministeri on nainen, hallituksen viiden puolueen johtajista neljä on naisia jne. jne.

Ja nämä ihmiset ovat pärjänneet hyvin tässä suurimmassa Eurooppaa toisen maailmansodan jälkeen kohdannessa kriisissä. Toki jälkiviisasti voidaan todeta, että "jotain olisi voinut tehdä toisin ja toiseen aikaan", mutta ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että nuo kysymykset ovat lähinnä "makukysymyksiä".

Mutta mitä tekevät osa miehistä täällä saitilla ja muuallakin: nonseleeraavat, haukkuvat, tytöttelevät, huorittelevat (ja tässä yhteydessä huora-snalla on selkeästi halveksiva sävy) ja pilkkaavat näitä ihmisiä, jotka tällä hetkellä pyörittävät tätä hullunmyllyä vähintäänkin 18/7 aikataululla.

Luoja varjele minua kasvamasta tuollaiseksi mulkuksi, jolla järki seisoo koko ajan mutta mulkku vain silloin, kun hän saa alistaa naisen vähintäänkin henkisesti.

Näin Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä, voin todeta, että Suomessa naisen asema on ollut aina huomattavasti parempi kuin muissa Euroopan maissa 1900-luvun alusta lähtien.

Todisteena siitä on useimpien puolueiden johdossa on nainen. On myös naiskiintiö ja Suomessa tasa-arvo toteutuu suhteelisen hyvin verrattuna, vaikka Itäisiin maihin.

Itse on ole havainnut naisten aliarvioimista, joka perustuisi sukupuoleen. En myöskään usko, että turskat saa kiksejä, tai harrastaa hupakointi vain siksi, että saa alistaa naista halventavasti, omien tarpeiden tyydyttäjänä, tai palvelijana.

Jos turskalla on vähänkään älyä, hän kohtelee kaikki naisia hyvin, etenkin palveluntarjoajia.

Ainoa naisryhmä, joka on haasteelisempi ryhmänaisia, ja se on äärifeministit, jotka vihaavat miehiä lähtökohtaisesti, joten keskustelusta ei tule kovin hedelmällistä, aivan kuten kenellä tahansa, jolla on liian vahva ennakkoasenne jotainkin asiaa kohtaan.       

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 11:26:00 kirjoittanut Shark »
"Yeah, well, that's just, like, your opinion, man"

Poissa Kuningatar Perse

• Perseiden Kuningatar
  • Hero Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #1942 : Maaliskuu 19, 2020, 10:37:59 »
Itse on ole havainnut naisten aliarvioimista, joka perustuisi sukupuoleen.

Olen muuten kaikesta kirjoittamastasi samaa mieltä, Suomessa naisten ja miesten välinen tasa-arvo on ihan hyvällä mallilla. Mutta tämä  yksi lainaamani virke kolahti korvaan.

Minä naisena olen huomannut naisten aliarviointia. Ala-asteella 2000-luvulla oli paljonkin sellaista, jonka silloin opetettiin olevan normaalia, mutta mikä näin aikuisen silmin katsoen oli tyttöjen systemaattista huonomminkohtelua poikiin nähden. Aikuiselämässäni en ole yhteiskunnan taholta törmännyt naisten huonompaan kohteluun, mutta yksilötasolla minun on ollut naisena todella vaikea saada ääntäni kuuluviin miesvoittoisissa ryhmissä silloinkin, kun kyse on ollut suoraan minua itseäni koskevista asioista. Olen myös henkilökohtaisesti törmännyt naisia väheksyviin asenteisiin joidenkin kolmannen asteen opiskelijoiden taholta (opettajat ja muut ohjaajat ovat käyttäytyneet tasa-arvoisesti).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 11:26:17 kirjoittanut Shark »
Eläkkeellä.

Poissa Waterman2

• Hero Member
« Vastaus #1943 : Maaliskuu 19, 2020, 11:12:08 »

Olen muuten kaikesta kirjoittamastasi samaa mieltä, Suomessa naisten ja miesten välinen tasa-arvo on ihan hyvällä mallilla. Mutta tämä  yksi lainaamani virke kolahti korvaan.

Minä naisena olen huomannut naisten aliarviointia. Ala-asteella 2000-luvulla oli paljonkin sellaista, jonka silloin opetettiin olevan normaalia, mutta mikä näin aikuisen silmin katsoen oli tyttöjen systemaattista huonomminkohtelua poikiin nähden. Aikuiselämässäni en ole yhteiskunnan taholta törmännyt naisten huonompaan kohteluun, mutta yksilötasolla minun on ollut naisena todella vaikea saada ääntäni kuuluviin miesvoittoisissa ryhmissä silloinkin, kun kyse on ollut suoraan minua itseäni koskevista asioista. Olen myös henkilökohtaisesti törmännyt naisia väheksyviin asenteisiin joidenkin kolmannen asteen opiskelijoiden taholta (opettajat ja muut ohjaajat ovat käyttäytyneet tasa-arvoisesti).

Kuules akka, minun jokainen sana on totta! Ei vaiskaan, toivottavastu PaksUkolla ei mennyt muki nurin ::)

Vielä 50-luvulla naisen tehtäväksi katsottiin kodista ja lapsista huolehtiminen. Sen lisäksi naisen kuului toimia miestä miellyttävänä viihdyttäjänä(piikana), kun perheen pää toi leivän kotiin ja tuli kotiin väsyneenä. Siitä on kuljettu aika pitkä matka tasa-arvoisempaan nykypäivään, jossa myös naisesta voi tulla johtaja ja yhtiön hallituksen jäsen. Yhteiskunnallisissa arvoisssa voi olla vielä vanhoja arvoja, joiden muuttaminen on vaikeaa, jos joku asiaa katsotaan, että se on aina ollut näin. Ikään itsestäänselvyys, jota ei kyseenalaisteta. Koulusssa pojat pärjäävät tyttö heikommin, mutta oli syy hyvänsä mikä hyvänsä, ei se oikeuta huonompaa kohteluun. On toki miehiä, jotka eivät arvosta naisten mielipiteitä samalla tavalla kuin miesten, etenkin miesvaltaisilla aloilla.                 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 11:26:28 kirjoittanut Shark »

Poissa Entto

• Sr. Member
  • Galleria (3)
  • ******* Saisi mikroaaltouunilla pillua
« Vastaus #1944 : Maaliskuu 19, 2020, 11:18:24 »
hallituksen viiden puolueen johtajista neljä on naisia

Öö. Kuka näistä siis on mies?
Marin
Andersson
Ohisalo
Kulmuni
Henriksson

Epäilen Anna-Maja Henrikssonia.

Edit:
Olen muuten sitä mieltä, että politiikan jauhaminen pitäisi kieltää tällä palstalla. Siitä tulee paha mieli kaikille - paitsi trolleille.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 11:27:28 kirjoittanut Shark »
Saitin Bud Spencer

Poissa Vieras0041

• Sr. Member
  • ** Piristää muiden päivää
« Vastaus #1945 : Maaliskuu 19, 2020, 12:50:17 »
^SDP:n puheenjohtaja on edelleen Antti Rinne...seuraavaan puoluekokoukseen saakka.

Poissa Villerius

• Sr. Member
  • ******** Lähellä täydellisyyttä
« Vastaus #1946 : Maaliskuu 19, 2020, 13:11:14 »
^ Se oli aikoinaan keskeinen syy miksi otin Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen jäsenkirjan itselleni ja maksoin jäsenmaksuni. Tällainen tannerilaisen asevelisosialisti suvun jälkeläinen ei vaan enää aikoihin ole löytänyt mitään syytä kuulua nykyiseen irvikuvaan vaan on valinnut Suomen suurimman työväenpuolueen itselleen.
Hyvää jatkoa sinullekin.
Olen aina ollut siinäkin uskossa, että puolueen jäsenet, riippumatta puolueesta, tekevät sen puolueen. Sinun tai kenenkään menneisyys tai aseveljeys ei siihen vaikuta mitenkään. Kaikissa puolueissa kun on niitä samanlaisia aseveljiä ja tuossa viimeisessä sodassa ei pahemmin jäsenkirjoja kyselty.
Aika on muuttunut ja olisi syytä ihmistenkin muuttuvan, eikä vain katsella omaa napaansa.

Alkaa näemmä ihmiset liikkua taas myös ravintoloissa ensi kauhistuksen jälkeen.
Hyvää mieltä on paljon mukavampi jakaa kuin iän ikuista ruikuttamista. Siksi onkin tämä elämä niin ihanaa, kun sen oikein oivaltaa.  :)
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa Vieras0217

• Sr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #1947 : Maaliskuu 19, 2020, 13:26:25 »
^Just näin!👍 :)

Poissa Vieras0043

• Sr. Member
« Vastaus #1948 : Maaliskuu 19, 2020, 15:13:26 »
^^ Aika on todellakin toinen siispä Perussuomalaiset.
Villerius ei taida paljoa tietää Suomen historian kohtalon vuosista joka nyt ei tietenkään yllätä ;)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 15:18:37 kirjoittanut Fireman82 »

Poissa Rahamies

• Banned
  • Full Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #1949 : Maaliskuu 19, 2020, 15:26:27 »

Kuules akka, minun jokainen sana on totta! Ei vaiskaan, toivottavastu PaksUkolla ei mennyt muki nurin ::)

Vielä 50-luvulla naisen tehtäväksi katsottiin kodista ja lapsista huolehtiminen. Sen lisäksi naisen kuului toimia miestä miellyttävänä viihdyttäjänä(piikana), kun perheen pää toi leivän kotiin ja tuli kotiin väsyneenä. Siitä on kuljettu aika pitkä matka tasa-arvoisempaan nykypäivään, jossa myös naisesta voi tulla johtaja ja yhtiön hallituksen jäsen. Yhteiskunnallisissa arvoisssa voi olla vielä vanhoja arvoja, joiden muuttaminen on vaikeaa, jos joku asiaa katsotaan, että se on aina ollut näin. Ikään itsestäänselvyys, jota ei kyseenalaisteta. Koulusssa pojat pärjäävät tyttö heikommin, mutta oli syy hyvänsä mikä hyvänsä, ei se oikeuta huonompaa kohteluun. On toki miehiä, jotka eivät arvosta naisten mielipiteitä samalla tavalla kuin miesten, etenkin miesvaltaisilla aloilla.               
Mikä 1950-luvun meiningissä oli vikana minun näkökulmasta miehenä? Tai isänmaan edun näkökulmasta?
Minun mielestäni olisi kerrassaan loistavaa saada nainen koti- ja seksiorjaksi. :D
1950-luvulla oli kantasuomalaisten syntyvyys kunnossa, mikä on paljon tärkeämpi asia pitkällä tähtäimellä kansantalouden kannalta kuin esimerkiksi naisten korkea työllisyysaste.
Huora ja kotiäiti elävät molemmat miesten kustannuksella, mutta jälkimmäinen tekee sen sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla. Miksei hupakot ryhdy kotiäideiksi, niin ei tarvitsisi potea mitään stigmaa?

Poissa Venla

• Huora
  • Sr. Member
  • Galleria (131)
« Vastaus #1950 : Maaliskuu 19, 2020, 15:30:31 »
Alkaa näemmä ihmiset liikkua taas myös ravintoloissa ensi kauhistuksen jälkeen.
Hyvää mieltä on paljon mukavampi jakaa kuin iän ikuista ruikuttamista. Siksi onkin tämä elämä niin ihanaa, kun sen oikein oivaltaa.  :)

Jep, just näin. :)
Ja mäkin luulen et ensi kauhistuksen jälkeen porukka alkaa hiljalleen liikkumaan enemmän, toki varovaisemmin.
Tunteella ja taidolla - suomalaista laatutyötä 😎

Poissa Kesava

• Sr. Member
« Vastaus #1951 : Maaliskuu 19, 2020, 15:42:32 »
Voi piru, että tämä keskustelu on vaikeaa, kun luetun ymmärtäminen ja sarkasmin oivaltaminenon jäänyt ihan keasnnolle.
Sinäpä sen sanoit.  ;)
Perfektionisti.

Poissa Vieras0242

• Sr. Member
  • * Kelpo kaveri
« Vastaus #1952 : Maaliskuu 19, 2020, 15:43:16 »
Jos nykytilanne on jotain osoittanut, niin suomalaiset puolueet kykenevät tarvittaessa puhaltamaan yhteen hiileen kansakunnan parhaaksi. Toivottavasti jotain tästä kyvystä on jäljellä vielä sitten, kun tämä kriisi on ohi. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusteet on rakennettu konsensuksella ja toivottavasti se voidaan myös modernisoida samalla rakentavalla tavalla. Tällä hetkellä molemmat ääripäät tuntuvat olevan sitä mieltä, että jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan - mitä tälläkin foorumilla jaksetaan joidenkin toimesta jauhaa kyllästymiseen asti, oli asia melkein mitä hyvänsä. Sinänsä sääli, koska monet hyvätkin nostot jäävät trollien huutelun alle. Ehkäpä puolueet pystyvät parempaan.

Poissa PaksUkko

• Hero Member
  • Galleria (2)
« Vastaus #1953 : Maaliskuu 19, 2020, 16:58:54 »
hallituksen viiden puolueen johtajista neljä on naisia

Öö. Kuka näistä siis on mies?
Marin
Andersson
Ohisalo
Kulmuni
Henriksson

Epäilen Anna-Maja Henrikssonia.

Edit:
Olen muuten sitä mieltä, että politiikan jauhaminen pitäisi kieltää tällä palstalla. Siitä tulee paha mieli kaikille - paitsi trolleille.

Öö. Kuka näistä siis ei ole puoluejohtaja?
Marin
Andersson
Ohisalo
Kulmuni
Henriksson

Poissa Vieras1703

• Sr. Member
« Vastaus #1954 : Maaliskuu 19, 2020, 17:05:48 »
^ Marin. SDP:n puoluejohtaja on edelleen Antti Rinne.

Poissa Villerius

• Sr. Member
« Vastaus #1955 : Maaliskuu 19, 2020, 18:45:21 »
^^ Aika on todellakin toinen siispä Perussuomalaiset.
Villerius ei taida paljoa tietää Suomen historian kohtalon vuosista joka nyt ei tietenkään yllätä ;)
Älä ole murheellinen minun tiedoistani. Suomen kohtalon vuodet voisi olla ihan omana narunaan, se kun ei liity tähän politiikkaan juurikaan. Voit sielle sitten loistaa tiedoillasi.  ;)

Perussuomalainen voit olla aivan vapaasti, se kun on täällä sallittua.  ;D

EDIT: Nii ja enkö mä ollut Espanjalainen... 8)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2020, 18:47:24 kirjoittanut Villerius »
”Opi rakastamaan vihaa. Syleile sitä. Nauti siitä. Olet ansainnut sen. Jokainen on oikeutettu omaan mielipiteeseensä ja jokaisella tulisi olla mielipide sinusta. Vihaajat ovat positiivinen ongelma. Kukaan ei vihaa hyviä, he vihaavat parhaita.”
- Kobe Bryant

Poissa M.U. Tiainen

• Sr. Member
  • ***** Huikea tyyppi
« Vastaus #1956 : Maaliskuu 19, 2020, 19:10:03 »
Ja mäkin luulen et ensi kauhistuksen jälkeen porukka alkaa hiljalleen liikkumaan enemmän, toki varovaisemmin.

Ja mä taas luulen että ensikauhistuksen jälkeen menee vielä kauheammaksi. Tulee ulkonaliikkumiskieltoja yms.

Poissa Waterman2

• Hero Member
« Vastaus #1957 : Maaliskuu 19, 2020, 19:30:52 »

Mikä 1950-luvun meiningissä oli vikana minun näkökulmasta miehenä? Tai isänmaan edun näkökulmasta?
Minun mielestäni olisi kerrassaan loistavaa saada nainen koti- ja seksiorjaksi. :D
1950-luvulla oli kantasuomalaisten syntyvyys kunnossa, mikä on paljon tärkeämpi asia pitkällä tähtäimellä kansantalouden kannalta kuin esimerkiksi naisten korkea työllisyysaste.
Huora ja kotiäiti elävät molemmat miesten kustannuksella, mutta jälkimmäinen tekee sen sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla. Miksei hupakot ryhdy kotiäideiksi, niin ei tarvitsisi potea mitään stigmaa?

Niin se maailma muuttuu Eskoseni. Naiset pitävät saavutuista eduista kiinni ja koko ajan tulee uusia vaatimuksia. Naimisissa olevat pullantuoksuiset lapatossuiehet ovat alistettu kansanosa, joka ei uskalla kapinoida kotona vaan hammasta purren tekevät kaikki mitä emäntä käskee. Onko se tasa-arvoa. Ei ole vaan epätasa-arvoa. Mitä sanoo vähemmistövaltuutettu? Mitä sanoo hallitus? Ei mitään, kun paasaa, jostain mitättömästä koronasta, joka ei kuukautisia kummempi vitsaus. 

Poissa Vieras0087

• Hero Member
« Vastaus #1958 : Maaliskuu 19, 2020, 19:31:35 »
Jos nykytilanne on jotain osoittanut, niin suomalaiset puolueet kykenevät tarvittaessa puhaltamaan yhteen hiileen kansakunnan parhaaksi. Toivottavasti jotain tästä kyvystä on jäljellä vielä sitten, kun tämä kriisi on ohi. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusteet on rakennettu konsensuksella ja toivottavasti se voidaan myös modernisoida samalla rakentavalla tavalla. Tällä hetkellä molemmat ääripäät tuntuvat olevan sitä mieltä, että jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan - mitä tälläkin foorumilla jaksetaan joidenkin toimesta jauhaa kyllästymiseen asti, oli asia melkein mitä hyvänsä. Sinänsä sääli, koska monet hyvätkin nostot jäävät trollien huutelun alle. Ehkäpä puolueet pystyvät parempaan.

Tosi hyvä postaus turskaveli M15t3rG:ltä. On todella helppo olla samaa mieltä. Oli kyllä sitten miesmuistiin mukava katsella telkusta eduskunnan kyselytuntia. Oikeastaan kaikki kysymykset olivat hyviä ja perusteltuja, ja niissä yritettiin etsiä ratkaisuja tähän koronaviruskatastrofiin. En sitten tiedä, että johtuiko se siitä että koronan takia eduskuntaryhmistä oli vain neljännes läsnä eduskuntasalissa. Loput seurasivat keskustelua työhuoneissaan netin välityksellä. Suomen kansalaisten, yrittäjien ja valtion taloudesta oltiin kovasti huolissaan tämän koronapandemian lisäksi. Täytyy kyllä antaa persuille myös täysi tunnustus. Ensimmäistä kertaa näytti jopa siltä, että persutkin pystyvät ihan vakavasti otettavaan parlamentaariseen työskentelyyn. En sitten tiedä, että johtuiko se siitä, että Jussi oli lukinnut ne pöljimmät kolme neljäsosaa persujen eduskuntaryhmästä työhuoneisiinsa jupisemaan. Ainoastaan Juhana Vartiainen kävi taas tänään munaamassa perusteellisesti itsensä miljoonan tv-katsojan edessä. Miehellä on sitten omituinen tapa heilua ja viuhtoa puhuessaan kuin joku duracell pupu. Tänään Vartiainen kiihtyi itse puheestaan niin, että sekosi täysin sanomisissaan. Ajatus karkasi täysin ja kysymyskin tuli osoitettua ihan väärälle ministerille. Eduskunnan puhemies Vanhanenkaan ei voinut peitellä huvittuneisuuttaan. No tekevälle sattuu. Harmi, että telkussa ei enää ole yhtään kotimaista poliittista satiiriohjelmaa tyyliin Iltalypsy tai Itse valtiaat. Juhana Vartiainen olisi kyllä oiva padoriahahmo. Mieshän muistuttaa ihan jotain puppelipoikien Benny Hilliä  ;).

Poissa Waterman2

• Hero Member
« Vastaus #1959 : Maaliskuu 19, 2020, 19:34:30 »

Ja mä taas luulen että ensikauhistuksen jälkeen menee vielä kauheammaksi. Tulee ulkonaliikkumiskieltoja yms.

Tulee varmasti, koska vanhukset eivät noudata käskyjä ja tänäänkin oli Hertsin avajaisissa kuvasta päätellen ryysis. Mutku sieltä sai ilmaisen ämpärin.