^Kävelin aikani kuluksi lenkin Tampereen keskustassa. Laskin 12 ravintolaa joissa oli toiminta lopetettu. Osa karvakäsiä mutta kuitenkin.
Että sellaista tukipolitiikkaa vihervasureilta.
Että sellaista tukipolitiikkaa vihervasureilta.
Uutiset:
^
Älä nyt saatana kun samariini päättää....
^
Tässä vituttaa se, että tämä ala joka on joutunut sulkemaan ovensa jätetään oman onnensa nojaan.
Tiedän monia ruokakavintoloita, jotka kamppailevat nyt olemassaolostaan. Takeaway ja ruoan toimitus ei anna tarpeeksi volyymia ja se ei tuota mitään. Sillä ehkä nipin napin katetaan raaka-ainekulut. Palkat ja muut kulut sitten meneekin firman säästöistä, jos niitä sattuu olemaan.
Tuntuu myös ikävästi sille, että jokainen virallinen taho haluaa hyötyä ahdingosta tavalla tai toisella. Eläkevakuutusyhtiöt antavat toki maksuaikaa, mutta perivät siitä korkoa. Absurdia.
Yhteisön tuloveroa pitää maksaa, arvonlisäveroa pitää maksaa jne. Mitä saadaan takaisin, ei mitään.
Korkeintaan almuja jos niitäkään.
Olet Ville useampaankin otteeseen maininnut, että takeaway ruoka ei tuota ravintoloille mitään, koska niitten annoksien hinnalla nipin napin katetataan vain raaka-ainekulut. Palkat ja muut kulut menevät sitten firman säästöistä.Tämä pitää paikkaansa. Huhtikuun myyntiä kun katselen niin tiesin oikein.
Itse olin hyväuskoisena käyttänyt tätä takeawy palvelua nyt koronakriisin aikana, mutta postauksesi ovat saanet minut muuttamaan käytöstäni. En enää tilaa mitään takeaway lounaita. En halua missään nimessä käyttää arvostamieni ravintolayrittäjien hädänalaista tilannetta hyväkseni. Ja syödä heidän säästöjään.Uskoisin, että se on sille ravintolayrittäjälle aivan sama. Jokatapauksessa se siellä käkkii menee vaan raaka-aineita ja pakkausmateriaalia vähemmän.
Onko tämä Ville ns. maan tapa, että takeaway annokset tehdään kalliista ja laadukkaista raaka-aineista.Raaka-aineet takeaway annoksissa tuskin ovat kovinkaan kalliita. Pakkausmateriaalit ovat melko hintavia kaiken kaikkiaan. Raaka-aineen lisäksi täytyy laskea sähkö, vesi, vuokra yms. kivoja pikku kuluja.
Mutta ravintolassa nautitut annokset sitten taas kyhätään jostakin solkusta ja mätöstä. Koska ravintolassa syötävien annostenhan täytyy sitten tuottaa ravintoloille se kate, millä bisnestä pyöritetään. Ja ravintola-annoksiahan ei voi tehdä niistä kallista ja laadukkaista takeaway annosten raaka-aineista, koska jostakinhan sen ravintolayrittäjänkin täytyy saada katetta.
Itse olen ollut aika naivi ja syönyt paljon ravintoloissa. Jotenkin olen uskonut, että syön laadukkaista raaka-aineista valmistettua terveellistä ja maukasta ruokaa.
Kiitos Ville että avasit silmäni.Jos minä ne avasin niin sinä suljit ne ihan itse heti uudelleen.
En halua enää vetää kitusiini mitään huonoista ja halvoista raaka-aineista kyhättyä epäterveellistä solkkua ja mättöä.Kukaan ei pakota sinua tekemään niin. Mutta uskoisin, provostasi huolimatta tietävän, mikä on ja mikä ei ole sitä mättöä.
Aion valmistaa tästä lähtien tämän koronavitsauksen jälkeenkin ateriani itse, koska silloin tiedän että ne on tehty laadukkaista ja terveellisistä raaka-aineista.Kaiken järjen mukaan näin sen tuleekin olle, mutta kaikkihan ei ole yhtä järkevia, kuin sinä ja siksi meille ravintola-alan yrittäjille niitä "hölmöjä riittää kusetettavaksi...
Ravintola lounaista ja illallisista säästyneet rahat nussin vaikka Prahassa huorien persiesiin. Prahassa tietää privateissa maksavansa aina laatulihasta .Muista siellä Prahassakin sitten tehdä itse ruokasi...
Minä tilasin juuri paikalliselta yrittäjältä huomiseksi kahden litran annoksen karjalanpaistia ja keitettyjä perunoita. Siihen tulee lisäksi salaattia, leipää, puolukkahilloa. Hyviä raaka-aineita ovat käyttäneet. Toivottavasti tuossa on kunnon kate ja myös yrittäjälle jää jotakin.Mitä maksaa?
15€.Minä tilasin juuri paikalliselta yrittäjältä huomiseksi kahden litran annoksen karjalanpaistia ja keitettyjä perunoita. Siihen tulee lisäksi salaattia, leipää, puolukkahilloa. Hyviä raaka-aineita ovat käyttäneet. Toivottavasti tuossa on kunnon kate ja myös yrittäjälle jää jotakin.Mitä maksaa?
Ja Alenin Henkan mukaan 80 % tuloksesta tulee kello 22 jälkeenTää pitää varmasti paikkaansa, jos kyse on anniskeluravintolasta. Vitosen viinipullosta on hyvä pyytää se kolmekymppiä. Klo 22 jälkeen se ei tunnu missään.
Tämä se on hauska foorumi. Täällä on muutama kirjoittaja, joiden resurssit ja kapasiteetti pitäisi saada heti Suomen valtion ja miksei vaikka YK:nkin käyttöön. Johan tulisi kaikki ongelmat ratkaistuksi käden käänteessä ja kaikkiin kysymyksiin tulisi vastaus välittömästi. Eikä puhettakaan epävarmuudesta, vaan aina olisi 100 % oikeassaolotakuu.