Poiketen Sipilän hallituksen laajasta maakuntamallista tuleva hyvinvointialueen aluehallinto pitää sisällään vain sote-palvelut ja pelastustoimen. Se on täsmälleen samanlaajuinen kuin Siun sote -kuntayhtymän nykyinen hallinto ja kutakuinkin samaa luokkaa kuin nyt maakunnissa toimivien sairaanhoitopiirien hallinto. Uutta hallintoporrasta ei tule.
Sotessa tarvitaan nyt isommat hartiat kuin on kunnilla joiden asukasrakenteet koot ovat hyvin vaihtelevia. Hallituksen Sote-esitys on niin hyvä kuin se ylipäätään voi olla, kun otetaan huomioon käytännön reaaliteetit ja tavoite että kaikki maan asukkaat pääsevät samanarvoiseen asemaan.
Mitään olevista palveluistahan ei tarvitse muuttaa itseisarvoisesti, vaan ne voidaan muokata tasapuolisiksi ylimenokauden aikana kunhan ensin uudet sotealueet aloittavat toimintansa. Rahoituksen muutos voi seurata sitten samaa aikataulua ja kustannusten hillintä tulee siitä kuinka tehokkaasti kyetään hyödyntämään yhteisiä tietojärjestelmiä ja kuinka hyvin prosessit saadaan toimimaan. Ei säästöjä pidä lähteä hakemaan palveluiden heikentämisen kautta ja eikä missään tapauksessa perustuslain vastaisilla kustannusleikkureilla, kuten Sipilän ja oikeiston sotemallissa oli. Lähtökohdanhan pitää olla se että kaikilla alueilla täytetään ne vaatimukset jotka palveluille asetetaan, ei säästö. Oppimalla parhaista käytännöistä ja ottamalla parhaita käytäntöjä käyttöön kaikilla sotealueilla saadaan varmasti taattua tasa-arvoisimmat palvelut koko Suomeen ja se kyetään tekemään myös kustannustehokkaasti. Ei maakuntasote estä mitenkään sitä, etteikö kustannuksia kyetä hillitsemään tulevaisuudessa niin ettei niiden nousu ylitä hoitotarpeen kasvua. Ja lopultahan kaikki jää kiinni tulevaisuuden päättäjistä, aivan kuten kaikessa muussakin.
Kustannusten jakoa pitää tosiaan tarkastella yhdessä kuntien valtionosuuksien kanssa ja silloin huomaa kyllä ettei siinä ole kysymys mistään dramaattisesta muutoksesta, vaikka jotkut sen sellaisena haluavatkin esittää.