Muuta esim. Vuosaareen Hekan asuntoon, niin takaan että kuukauden sisällä olet rasisti. Tämä ei ole ennakkoluulo vaan elämänkokemus x n. 10 000.
Näille on annettu kaikki eväät ja mahdollisuudet noudattaa sääntöjä ja normeja. Silti ne rikkoo niitä. En tiedä liittykö se etnisyyteen, kulttuuriin vai älyyn, luultavasti kaikkiin noihin.
Eli toisin sanoen tietyt ihmiset eivät millään sopeudu yhteiskuntaan, joka antaa heille kaikki mahdollisuudet. Vaan ironiseti rupeavat muuttamaan sitä yhteiskuntaa samanlaiseksi kaaokseksi mistä ovat itse aikoinaan "paenneet".
Minä tiedän, kun sattumoisin olen itsekin kuullut ja lukenut, millaisia asuntoja siellä on. Kokonaisia turvapaikanhakijoiden täyttämiä kerrostaloja, joissa nimitaulut sanovat yhtä selkeää swahilin kieltä.
Mutta tuollainen asumisjärjestely saattaa tosiaan olla joillekin ei-etnisille samassa kerrostalossa vähemmistönä asuessaan myrkkyä. Kuitenkin etnisille se voi olla sinänsä vain hyvä asia. JOS pystyy sopeutumaan yhteiskuntaan.
Mutta vaikka ei pystyisikään, niin eihän kukaan ole kehottanut tuomitsemaan sellaisia. Eiköhän niitä pitäisi osata auttaa entistä enemmän integroitumisen haasteiden tähden.
Se, että jossakin Suomenmaassa sanotaan tarjoavan heille apua ja antavan kaikki tarvittavat tuet, terveydenhuolto ynnä muita asioita lähtömaahansa nähden, ei ole välttämättä heille juuri sitä parasta mahdollista apua.
Etnisväestöjä tulisi tulevaisuudessa osata auttaa entistä selkeämmin heidän tarpeitaan ymmärtäen, jos halutaan päästä integroitumisongelmista enemmän kuiville. Ei meidän tarpeistaan, terveydenhuollosta, koulutuksesta, jne. Vaan heidän. Tässä maan kolkassa tarvittaisiin siis entistä enemmän erilaisiin etnisiin ryhmiin myötäelämisen eli empatian kautta sovellettavaa apua, jossa ymmärretään tarjota enemmän apua heidän tilannettaan kokonaisvaltaisemmin ja paremmin ymmärtäen.
Ja minähän tiedän, että tässä maankolkassa pystyttäisiin kyllä parempaankin integroitumisongelmien vähentämiseksi. Mutta muutamien rikollisten takia ihmisten tuomitseminen, syrjiminen ja eriarvoistaminen ei vain ole reilua. Rikolliset tekevät silmätikuiksi itse itsensä, mutta niin ei pitäisi käydä koko sille väestönosalle, joka tänne puolelle palloa on muuttanut. Stereotypisista moitteista pitäisi siis ns. kasvaa ulos, jotta voi jatkaa elämäänsä hyvillä mielin jälleen. Ja jos joku on eri mieltä, niin minä otan ja haistan sitten vaikka sen paskan.