Tänäänkin on ollut hieno ilma istua ulkona. Kocour antoi minulle oivan kirjavinkin ja tilasinkin viikonloppuna netistä kaksikon Kauko Röyhkä & Juha Metso toimittaman teoksen "Rajantakainen Karjala". Tykkään lukea pihalla mutta tilaamani kirja ei ole vielä saapunut perille asti joten suuntasin tieni kauppaan, ajatuksena shoppailla jotakin pihaluettavaa. Ja jotakin tarttuikin mukaani.
Ekaksikin IL:n Historia-liite "Muistojen Karjala" eli Karjala-teemassa ollaan tämänkin lehden myötä. En ole ihan varma että voiko tuota hankkia ilman että ostaisi IL:ää samalla. Sille mulla ei ollut mitään käyttöä mutta otin sen sitten myöskin. Aloittelin Muistojen Karjala lehden lukemista lähinnä silmäillen. Totesin että lähestulkoon kaikki artikkelit houkuttelevat lukemaan, joitakin juttuja ehdin jo lukeakin mutta paljon jäi vielä lukematta. En ole ikinä ollut mikään Karjala takaisin -ihminen, tuo lehtinen on toki koottu vähän siinä hengessä ja onhan se kuitenkin mielenkiintoista lukea heidänkin näkemyksiään. Mutta lisäksi lehdessä on tarinoita monista Karjalan paikkakunnista, muistikuvia ihmisiltä jotka aikanaan siellä asuivat. Tämä on ihan suositeltavaa lukemista.
Lisäksi ostoskärryyn tarttui kirja "Äitinä huipulla. Riitta-Liisa Roposen tarina". Tämä on kovakantinen teos, sivuja on 223. Ritu Roponenhan asuu perheineen (mies ja yksi lapsi) Haukiputaalla, ikäänkuin Oulun naapurissa paitsi että Haukipudashan on liittynyt Ouluun. Minähän olen aina fanittanut Ritua ja myös miestään Tonia. He ovat tällaisia positiivisia urheilupersoonia, Ritu on tehnyt hienon kansainvälisen uran kilpahiihtäjänä eikä ole tainnut vieläkään lopettaa kilpauraansa. Olen monesti nähnyt Roposen perhettä alueella järjestetyissä "kyläkisoissa" olipa lajina sitten hiihto tai yleisurheilu. Ja itseasiassa Ritun olen nähnyt muutamaan otteeseen myös hiihtolenkillä, hän on ohittanut minut niin että suhina vain kuuluu, en minä millään hänen tahdissaan pysy, en vaikka täysillä koittaisin sinnitellä muutaman kymmenen metrin ajan. Tätäkin kirjaa ehdin jo aloitella, kivaa lukea Ritun omaa näkemystä kilpa-ajoiltaan jota itsekin aika tarkkaan olen seuraillut penkkiurheilijan ominaisuudessa. Kaiken lisäksi, Ritu on tosi nätti tyttö.