Eilen katselin Teemalta Donnerin ohjaaman elokuvan Perkele!Kuvia Suomesta.Näitä kocourin juttuja on kiva lukea. Tykkään kovasti jos joku viitsii kirjoitella tarinoita, kocourilla on vieläpä sana hallussa. Toinen asia mistä tykkään: olen asentanut kännykkääni Suplan, lenkeillä ja automatkoilla kuuntelen sieltä mielellään "Miehet jotka muistavat" podcastia. Olen Harri Moisio fani ja myös Ilkka Ihamäki on ihan jees tarinankertoja.
Minä en ole ikinä katsonut yhtään Donnerin elokuvaa enkä lukenut yhtään kirjoittamaansa kirjaa. Ainakaan muistaakseni. Tämän tekstin äärellä tein kuitenkin päätöksen että katson Perkele! Kuvia Suomesta jutun vaikka kocourin rapsan mukaan se ei ole edes hyvä. Katson silti, Donnerin muistoa kunnioittaen.
Ajattelin Donneria ja mietin mitä muistikuvia minulla miehestä on, tuollaisten yleissivistyksellisten juttujen lisäksi joista kocour jo mainitsikin. Leikin nyt siis miestä joka muistaa! Mieleeni tuli kaksi juttua mutta piakkoin huomasin että toinen niistä jutuista ei liity Donneriin vaan Jouko Turkkaan joten sitä en nyt kerro, vain sen toisen. Tämä juttu on sellainen että Donnerhan oli myös kunnallispolitiikko ja hän kerran kertoi ettei ole ikinä ymmärtänyt miksi Helsinkiin ei voida rakentaa korkeita asuinkerrostaloja, vaikkapa 30 kerroksisia, miksei korkeampiakin. Minä vähän tykästyin Donnerin ideasta. Mietin että onko tuollaisten talojen rakennushaluttomuuden syy siinä että pitäisi tehdä myös jättipaljon pysäköintitilaa talossa asuvien autoille, tämä seikkahan on huomiotava. No voidaan niitä tietty rakentaa talon alle aika paljon mutta tuo tapa ei tainnut olla muodissa vielä niihin aikoihin kun Donner toi ajatustaan ilmoille. Toinen syy voisi olla se että "pilaavat maiseman" - no eivät pilaa vaan parantavat maisemaa. Pilvenpiirtäjiä Helsingissä, suuren maailman tyyliin!
Nythän niitä pilvenpiirtäjiä alkaa Helsinkiin tulla vaan ei keskustaan vaan johonkin Kalasatama nimiseen paikkaan, jossa ei kenelläkään ole mitään syytä käydä, vaikka siellä onkin metroasema. No ehkäpä nyt sillä metroasemalla alkaa olla myös käyttöä. Olen muuten käynyt Kalasatamassa, ei siitä ole edes pitkää aikaa. Kävin siellä kauppakeskus Redissä. En päässyt sinuiksi sen paikan kanssa. Pasilan kauppakeskusta ei ollut avattu, siispä kävin Kalasatamassa.